Drama i Teatr Interaktywny

Świat dynamicznie się zmienia. Najwięcej zyskują organizacje, które doceniają i rozwijają potencjał ludzi. Stare sposoby motywowania i zarządzania nie zawsze wystarczają. Badania oraz praktyka menedżerska i trenerska pokazują, że nowe pokolenia chcą pieniędzy, ale i rozwoju. Samodzielności, ale i przynależności. Wolności, ale i unikalnej relacji z doceniającymi ich przełożonymi i zespołem.

Ludzie potrzebują czuć zaangażowanie, entuzjazm, radość i ciekawość. Wtedy uczą się szybciej i efektywniej. Chętniej wdrażają wypracowane rozwiązania, bo byli w nie włączeni od samego początku – czują je i rozumieją.

Programy szkoleniowe mają sens tylko, jeśli odpowiadają na bieżące problemy biznesu i są angażujące. Mózgi ludzi to nie naczynia, do których można wlać wiedzę. Ludzie potrzebują czuć zaangażowanie, entuzjazm, radość i ciekawość. Wtedy uczą się szybciej i efektywniej. Chętniej wdrażają wypracowane rozwiązania, bo byli w nie włączeni od samego początku – czują je i rozumieją.

Podczas pracy DRAMĄ i Teatrem Interaktywnym uczestnicy, przy wsparciu trenerów, biorą udział w sytuacjach przygotowanych specjalnie dla nich. Wymyślają i testują rozwiązania, aby wybrać te najlepsze dla nich samych i dla organizacji, w których pracują.

Jakie problemy biznesu rozwiązuje drama

Pani Olu, o co chodzi z tą dramą? Bo w wielu ofertach mamy informacje, że trener pracuje z wykorzystaniem dramy. Tak zostałam zaproszona na spotkanie do jednej z korporacji, która stawia na rozwój pracowników i ciągle szuka skutecznych narzędzi.

 

Metoda dramy jest przydatna w rozwiązywaniu problemów organizacji, które powstają wszędzie tam, gdzie są ludzie – pracownicy i klienci.

 

Oczywiście narzędzie samo w sobie nie rozwiązuje problemów. Tak jak samo posiadanie dobrego samochodu nie gwarantuje dotarcia do celu.

Metoda dramy jest przydatna w rozwiązywaniu problemów organizacji, które powstają wszędzie tam, gdzie są ludzie – pracownicy i klienci.

Drama może pomagać właściwie diagnozować sytuację i tworzyć rozwiązania w obszarach takich jak:

  • jakość obsługi klienta,
  • efektywność komunikacji zespołowej i menadżerskiej,
  • motywacja pracowników,
  • współpraca zespołowa i pomiędzy działami,
  • konflikty,
  • różnice w stylach myślenia, działania.

Jak wygląda warsztat z wykorzystaniem DRAMY

Drama to metoda pracy z grupami, która bazuje na naturalnych zdolnościach i potrzebach ludzi (m.in. kreatywności, posiadania wpływu, prowadzenia i podążania).

Drama to odgrywanie ról i improwizowanie w bezpiecznych, szkoleniowych warunkach. Z prawdziwymi przeżyciami i głębokimi refleksjami, które przekładają się na jakość życia i efektywność w pracy.

Trener dramy pracuje już przed warsztatem. Przygotowuje gry i ćwiczenia oraz fikcyjne sytuacje łączące się z potrzebami organizacji. Dlaczego fikcyjne? Aby poruszyć uczestników szkolenia, ale też dać im swobodę myślenia i działania. Chwilowe„odklejenie” się od codzienności, jakie jest możliwe w dramie, pozwala zobaczyć siebie i organizację z innej perspektywy, nabrać właściwego dystansu i bez strachu przed oceną zacząć znajdować właściwe rozwiązania.

Drama to odgrywanie ról i improwizowanie w bezpiecznych, szkoleniowych warunkach. Z prawdziwymi przeżyciami i głębokimi refleksjami, które przekładają się na jakość życia i efektywność w pracy.

Trener dramy jest również gotowy twórczo i konstruktywnie odpowiedzieć na problemy zgłaszane przez uczestników podczas warsztatu (czyli pracować na tzw. procesie, z angażowaniem całej grupy w to, co dzieje się „tu i teraz”). Dzięki temu szkolenie jest żywe, autentyczne, uczestnicy czują się wysłuchani, mają strukturę do samodzielnej pracy i merytoryczne wsparcie trenera. Przykładem takiej struktury do pracy z problemem zgłaszanym na warsztacie jest ring.

Ciekawe, poruszające, i dzięki temu zapamiętywalne działania przeplatane są solidnymi omówieniami, podsumowaniami oraz modułami wspierającymi wdrożenie nowych umiejętności i rozwiązań.

Ludzie wychodzą ze szkolenia z przeżyciami, refleksjami, wiedzą uwspólnioną z innymi, przetrenowanymi umiejętnościami i przede wszystkim z postawą sprzyjającą wdrożeniu nowych kompetencji, ustaleń, czy zmian (w zależności od tematu i celu szkolenia).

Drama w pracy z dużymi grupami, czyli Teatr Interaktywny

Co zrobić, jeśli grupa liczy 30 do 150 osób? Teatr Interaktywny!

Wyobraź sobie, że oglądasz na scenie swoje codzienne dylematy. Wyzwania z pracownikami, szefem, bliskimi. Sytuacje, które sprawiają Ci trudność. Kiedy dzieją się w życiu ciężko jest czasem działać konstruktywnie, czuć i myśleć jednocześnie. A kiedy oglądasz je z boku pewne rzeczy zaczynają być oczywiste. Wyraźnie widzisz błędy ludzi i ich konsekwencje. I wiesz jak je poprawić!

W Teatrze Interaktywnym, czyli formie dramy do pracy z większą widownią, jest miejsce na przyglądanie się z boku, ale też na trening zachowań. Sprawdzanie „co by było gdyby”. Wchodzisz na scenę, stajesz się jednym z bohaterów historii i zmieniasz bieg wydarzeń. Masz satysfakcję i doświadczenie. Potem (oczywiście) okazuje się, że przedstawienie i rozwiązania, które wypracowaliście na scenie, ty i inne osoby z widowni, zaczyna się łączyć z twoim życiem.

Ach, czy to byłam ja? Czy to był on, mój szef i ta trudna pracowniczka? Przecież mogę sobie z nią poradzić dokładnie tak jak próbowaliśmy na scenie! Albo trochę inaczej. Ale już wiem co i jak zmienić i zrobię to!

Teatr Interaktywny prowokuje do szukania i testowania najlepszych rozwiązań – nie jesteś sam z problemem, korzystasz z synergii grupy, a dzięki osobistemu zaangażowaniu teraz, na scenie, łatwiej przyjdzie ci wdrażać nowe rozwiązania później, w firmie.

w

Interaktywny Teatr to metoda rozwojowa, od początku robiąca wrażenie i innowacyjna. Bardzo mocno angażuje odbiorców, inspiruje do wielokontekstowych przemyśleń, nie daje gotowych odpowiedzi, nie narzuca schematycznych rozwiązań. Dla środowiska korporacji może okazać się odpowiedzią na aktualne wyzwania biznesu: rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie różnorodnością, budowanie efektywnych zespołów czy wspierania zaangażowania w organizacji. Metoda atrakcyjna i świeża w formie. Gwarantuje poszerzanie horyzontów pracowników, zrozumienie perspektywy innych osób. Bawi, zaskakuje, a przede wszystkim UCZY. Osobiste doświadczenie rozmaitych sytuacji biznesowych stymuluje do przemyśleń i może zmieniać postawy każdej osoby w organizacji - od stażysty po managerów wyższego szczebla. – Dagmara Just, Employee Experience Specialist, Credit Agricole Bank Polska

Zobacz więcej opinii o tym jak pracuję dramą i jak odbierają mnie klienci.

W czym mogę Ci pomóc

  • Jeśli jesteś trenerem lub twoja firma ma trenerów wewnętrznych zapraszam – od 15 lat uczę dramy, konsultuję i superwizuję projekty z jej wykorzystaniem. Najbliższy Trening Dramy dla trenerów (XV edycja)
  • Jeśli Twoja organizacja chce aktywnie i w ciekawy sposób doskonalić relacje, pomagać się ludziom lepiej komunikować i współpracować możesz wykorzystać to, że łączę znajomość metody dramy z doświadczeniem trenerskim, w tym z firmami i korporacjami.
  • Jeśli chcesz skorzystać z moich umiejętności i po prostu sam/-a dla siebie wziąć udział w warsztacie rozwijającym kompetencje osobiste i zawodowe zapraszam Cię na warsztat „e-MOC-JA w komunikacji”
  • A jeśli przed Twoją firmą ważne wydarzenie to również zapraszam – tworzę i facylituję spektakle, w które wspólnie z aktorami-trenerami włączamy widzów (Teatr Interaktywny).

Zapraszam do kontaktu

Aleksandra Chodasz
tel. 609-08-13-13, e-mail: ola@chodasz.pl
ola.chodasz.pl, www.facebook.com/trenerdramy

Zdjęcia wykorzystane w tekście zostały wykonane podczas warsztatów dramy i Teatru Interaktywnego dla biznesu za zgodą uczestników przez: Dagmara Midura i Witold Spisz.